Betingelser

De til enhver tid, gjeldende betingelser for alle kunder hos Com2gether AS.

1. GENERELT
Disse generelle salgs- og leveringsbetingelsene gjelder alle leveranser fra Com2gether AS («selger») til næringsdrivende eller det offentlige («kjøper»).
Med næringsdrivende menes en fysisk eller juridisk person som hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.
Der annet ikke er avtalt gjelder reglene i lov  av 13. mai 1988 nr. 27 om kjøp.


2. LEVERING
Med mindre annet er avtalt, skjer levering til kjøpers forretningssted.
Leveransen anses som levert fra det tidspunkt varen er stilt til kjøpers rådighet på avtalt leveringssted eller overlevert fraktfører. Med mindre annet er avtalt, skjer transport til avtalt leveringssted for kjøpers regning og risiko.


3. BESTILLING
Bestillingen anses som bindende og blir satt i gang ved overlevering av firma- og/eller kontoinformasjon til selger. I tilfelle kjøper ønsker å inngå leasing- eller leieavtale, må signerte dokumenter returneres selger innen én uke fra dokumentene er mottatt av kjøper. Dersom signerte dokumenter ikke er mottatt innen fristen, anses varen som kjøpt, og selger kan fakturere kjøpesummen i sin helhet.


4. PRIS
Med mindre annet er avtalt med selger eller selgers representant, gjelder selgers gjeldende priser ved Bestillingstidspunktet. Alle priser oppgis eks. mva og fakturagebyr. Andre kostnader, herunder frakt og installasjon etc. kommer i tillegg dersom det ikke fremkommer av tilbud/kontrakt. Priser er gjenstand for årlig regulering pr. 1.1.

Dersom det mellom bestillingstidspunkt og leveringstidspunkt inntrer endringer i valutakurser, toll- og avgiftssatser, andre inngrep fra offentlige myndigheter eller i priser fra selgers underleverandører, forbeholder selger seg rett til å øke salgsprisen tilsvarende.
Selger tar forbehold for prisendringer som ligger utenfor selgers kontroll.
Selger forbeholder seg retten til å foreta kredittvurdering av kjøper.


5. BETALINGSBETINGELSER
Med mindre annet ikke er skriftlig avtalt, er betalingsbetingelsene 10 dager fra fakturadato.
Ved forsinket betaling påløper en forsinkelsesrente p.t. på 9,50 % p.a.
Kjøper har ikke rett til å holde tilbake noen del av fakturasummen på grunn av evt. motkrav eller tvister.


6. SUSPENSJON AV LEVERINGSPLIKT VED MISLIGHOLD
Ved betalingsmislighold eller annet mislighold på kjøpers side, forbeholder selger seg retten til å nekte å foreta leveranser i henhold til denne avtale.  Selger forbeholder seg også retten til å stenge kassefunksjoner for bruk, inntil misligholdet er rettet opp. Stenging belastes med et gebyr på NOK 500,- per kasse- og betalingsløsning. Reaktivering belastes med et gebyr på NOK 990,-.
Dersom kjøper har unnlatt å betale ved forfall og eller det foreligger åpenbar fare for mislighold av betalingsvilkår på grunn av svekket betalingsevne, eller andre forhold som tvister, motkrav e.l. betraktes hele og ethvert mellomværende mellom partene som forfalt.


7. LEVERINGSTID
Oppgitt leveringstid regnes fra Bestillingstidspunktet. Leveringstiden oppgis med forbehold om endringer fra selgers underleverandører. Selger er ikke ansvarlig for forsinkelser i levering til kjøper, hvis denne skyldes forsinkelse hos underleverandører, i transport av varen eller andre uforutsette årsaker.


8. LISENSER/ DRIFTSAVTALER /SERVICEAVTALER
Lisens- og driftsavtaler/Serviceavtaler (heretter referert til som lisenser) faktureres forskuddsvis for 12 måneder, og er obligatorisk ved kjøp, leie og leasing av selgers utstyr. Ved avtale om andre intervaller påløper termingebyr. Samme betingelser gjelder også for tilleggslisenser som eventuelt etterbestilles.
Lisenser aktiveres ved bestillingstidspunktet, og vil automatisk bli fornyet etter 12 måneder dersom avtalen ikke skriftlig sies opp 6 måneder før utløpet av periode.


9. SALGSPANT
Selger har salgspant i de leverte varer inntil kjøpesummen med tillegg av eventuelle renter og omkostninger er fullt betalt, jf. lov av 8. februar 1980 nr. 2 om pant §§ 3-14


10. ANNULLERING OG ENDRING AV ORDRE
Kjøper har ingen rett til å avbestille kjøpet. Endring av ordre kan ikke skje uten selgers skriftlige forhåndssamtykke. Kostnader i forbindelse med endringer bæres av kjøper.
Retur av varer skal være forhåndsgodkjent av selger, og skjer på kjøpers regning og risiko. Returforespørsel skal skje skriftlig på e-post senest 2 dager fra fakturadato. Godkjennelse av retur skjer med forbehold om at varen er i henhold til avtalen som lå til grunn for returen, og at varen og originalemballasjen er uskadd.


11. SPESIELLE FORHOLD VED UTVIKLING AV APPLIKASJONER OG TJENESTER
Ved utvikling av spesifiserte applikasjoner og tjenester er det kjøpers fulle ansvar å sette seg inn i bruk og vedlikehold av applikasjonen og/eller tjenesten. Selger svarer ikke for manglende funksjonalitet eller feil som skyldes manglende dokumentasjon levert kjøper. Applikasjonen/tjenesten regnes som ferdigstilt når den tas i bruk av kjøper. Vedlikehold og videreutvikling av applikasjonen/tjenesten etter levering faktureres etter selgers gjeldende satser.
Med mindre annet skriftlig er avtalt, beholder selger eiendomsretten til kode og programmer utviklet av selger.


12. HOSTING AV APPLIKASJONER OG TJENESTER
Ved utvikling av web-applikasjoner og tjenester forbeholder selger seg retten til å hoste disse på selgers egne servere. Med mindre annet er avtalt, er minimum driftstid for applikasjonen 2 år, og faktureres etter selgers gjeldende satser for 12 måneder om gangen. Oppstart for perioden regnes fra det tidspunkt kjøper tar i bruk applikasjonen.


13. REKLAMASJONER
Kjøper plikter ved mottak av varer straks å undersøke disse og reklamere snarest og senest innen 10 virkedager etter at kjøper oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen. Ved salg i næring kan det avtales kortere reklamasjonsregler enn hva som fremgår av kjøpsloven (jf Kjøpsloven §3) . Dersom annet ikke er avtalt, selges produktene med 12 måneders reklamasjonsfrist for feil/mangler.
Garanti gis av produktenes respektive produsenter. Com2gether gir ingen garanti som går ut over det som følger av produsentenes garantibetingelser.
Selger svarer ikke for feil eller mangler som skyldes forhold på kjøpers side eller som nevnt i pkt. 16.
Kjøpers betalingsplikt for varene opprettholdes med uendret forfallsdato selv om en sak er under retur/reklamasjonsbehandling.


14. RETURHÅNDTERING
Defekt vare sendes fra kjøper til forhandler eller selger, så snart og senest innen 14 dager omlevert vare er mottatt. Dersom retur av defekt vare uteblir i mer enn 14 dager, vil varen anses som kjøpt og bli fakturert i sin helhet pluss et administrasjonsgebyr stort NOK 350,-.
Varen pakkes forskriftsmessig primært i original emballasje. Kjøper betaler fraktkostnader ved retur.


15. BEGRENSNING AV SELGERS ANSVAR
Ansvar overfor selger kan ikke gjøres gjeldende for feil eller mangler som måtte oppstå som følge av:

  • Sammenkobling av utstyr, eller bruk av programutrustning som er levert av andre enn selger
  • Foretatte endringer, modifikasjoner, vedlikehold, reparasjoner eller liknende av utstyr eller   programutrustning av andre enn selgers eller selgers representant
  • Feil, forsinkelser eller forsømmelser hos underleverandører
  • Virus i programvare levert av selger
  • Feil i programvare, herunder Windows, Office, Antivirus, Nettleser,  Mail etc.
  • Programmeringsfeil / Bugs i Butikkdatasystemet eller i betalingsterminalen.


Selger er ikke ansvarlig overfor brukersted for indirekte eller direkte tap som følge av feil på utstyr eller feil i i betalingsterminalen.
Selger kan utelukkende holdes ansvarlig for direkte økonomisk tap som rimeligvis kunne forutsees som en mulig følge av selgers feil eller forsømmelse. Selgers totale ansvar er i alle tilfelle begrenset til kontraktsverdien av leveransen.

Begrensning av selgers ansvar ved lansering av nye Modeller/Versjoner
Ansvar overfor selger kan heller ikke gjøres gjeldende dersom produsent avvikler terminalmodeller/versjoner. Eller Produsent/selger ikke lenger støtter visse funksjoner i programvare etc.


16. MISLIGHOLD
Partene har rett til å heve avtalen med øyeblikkelig virkning dersom den annen part vesentlig misligholder sine forpliktelser etter avtalen. Betalingsmislighold anses alltid som vesentlig mislighold.
Ved opphør av avtalen plikter kjøper å tilbakelevere vare og utstyr tilhørende selger.


17. FORCE MAJEURE
Dersom det oppstår ekstraordinære situasjoner som ligger utenfor partenes kontroll og som etter vanlige kontraktrettslige regler må regnes som force majeure, fritas selger straks for sine kontraktsmessige forpliktelser, inntil forholdene har normalisert seg.
Dersom selger rammes av vareknapphet, distribusjons- eller importvansker og lignende omstendigheter som nevnt ovenfor, kan selger heve avtalen. Begge parter kan med 14 dagers skriftlig varsel heve avtalen dersom leveranse i henhold til ovenstående blir hindret i mer enn 6-seks-måneder.


18. GARANTI
Selger gir ingen selvstendig garanti på de leverte varer, men enkelte varer kan ha garanti mot fabrikasjonsfeil fra den enkelte underleverandør. Den enkelte underleverandør er ansvarlig for garanti på varer levert kjøper. Garantiens omfang varierer fra produkt til produkt, og selger eller selgers representant vil kunne gi nærmere informasjon om disse forhold. Garantien løper fra bestillingstidspunkt av den enkelte varen.


19. TVISTER
Selger vedtar Kongsberg tingrett som rett verneting.


20. MARKEDSFØRING
Kjøper aksepterer at selger kan benytte kjøpers kontaktinformasjon til utsendelse av informasjonsmateriell, tilbud og reklamekampanjer via e-post og vanlig post. Dersom kjøper ikke ønsker å motta slik informasjon, kan kjøper gjøre selger skriftlig oppmerksom på dette.


21. GENERELLE BETINGELSER FOR LEIE AV UTSTYR FRA COM2GETHER AS

21.1. Definisjoner:

Disse generelle betingelser gjelder leie av utstyr fra Com2gether AS AS («Eier»). (Gjelder ikke leasing)
Med utstyr menes:
Kassesystem, kasseskuff, kvitteringsskriver, mobil bredbåndsrouter og tilhørende utstyr.
heretter i fellesskap kalt «Utstyret».


21.2. Eiendomsrett til Utstyret
Eier beholder eiendomsretten til Utstyret. Leier har ikke rett til å overdra, pantsette, gi utlegg eller på annen måte råde over Utstyret rettslig.
Utstyret må ikke bearbeides, sammenføyes eller sammenblandes med egen eller tredjemanns eiendom eller for øvrig behandles på en slik måte at Eiers eiendomsrett utsettes for å gå tapt.
Dersom utleggsforretning eller annen tvangsfullbyrdelse avholdes hos leier, eller leier tas under konkursbehandling eller det åpnes for gjeldsforhandlinger i leiers bo, skal leier umiddelbart varsle Eier. Representanter for namsmyndigheten og bobestyrer skal varsles om Utstyrets leieforhold ved fremvisning av leieavtalen.


21.3. Bruk og vedlikehold av Utstyret
Utstyret skal utelukkende brukes til det formål som følger av leieavtalen. Leier skal utvise vanlig forsiktighet ved bruk. Leier plikter å følge de anvisninger som til enhver tid gjelder for bruk av Utstyret, og sørge for at alle offentlige påbud og forskrifter vedrørende Utstyret og dets bruk etterleves. Demontering, reparasjoner eller åpning av Utstyr, kan kun forekomme etter samtykke og anvisning fra Eier. Leier er selv ansvarlig for å lade opp eventuelle batterier som medfølger, før bruk.


21.4. Skade, tap og feil på Utstyret
Leier er ansvarlig for ethvert tap eller skade som er påført leieren, dennes ansatte, brukeren av Utstyret eller tredjemann i forbindelse med Utstyret (inkl. evt. driftsforstyrrelser, nettfeil etc.). Nødvendig reparasjon av Utstyret, herunder gjenanskaffelse av skadet Utstyr skal skje for leiers regning og risiko. Eventuelt gjenanskaffet Utstyr, tilfaller Eier.
Skade, hærverk og tyveri av Utstyret, skal omgående meddeles Eieren skriftlig.
Dersom Eier krever det, plikter leier å politianmelde forholdet.


21.5. Retur av Utstyr
Leier er ansvarlig for tilbakelevering av Utstyret frem til den adresse Eier oppgir senest dagen etter leieavtalens opphør. Leier er ansvarlig for forsvarlig pakking av Utstyret, slik at dette ikke skades under transport. Ved for sen tilbakelevering blir leier belastet i hht gjeldende prisliste i overleie. Dersom Utstyret ikke er tilbakelevert innen 14 dager fra avtalt returdato, vil Utstyret anses som kjøpt og bli fakturert i sin helhet.
Leier vedtar at Utstyret kan kreves utlevert uten søksmål i henhold til bestemmelsene i lov 26. juni 1992 nr. 86 om tvangsfullbyrdelse og midlertidig sikring (tvangsl.) § 13-2 litra b). Leier plikter å erstatte Eier alle utlegg i forbindelse med evt. tvangsfullbyrdelse.


GDPR – Personopplysninger
Com2gether AS sin virksomhet er salg av POS-løsning, telekom- og IT løsning  samt hva med slik virksomhet står i forbindelse.

Ved å godta Com2gether AS sine, til enhver tid, gjeldende betingelser på c2g.no/betingelser godtar du også våre retningslinjer vedrørende GDPR regelverket. Når du signerer avtale hos oss, vil du alltid måtte godkjenne betingelser.

Når Com2gether er databehandler:
Com2gether vil i forbindelse med kundeordrer for produkter og tjenester som behandler personopplysninger om kundens kontaktpersoner for de formål og på de vilkår som fremgår av C2G retningslinjer for personvern. Ved å opprette en avtale hos Com2gether, bekrefter kunden at denne har informert selskapets representanter om Com2gethers behandling av deres personlige data, og innhentet deres samtykke til behandlingen.

Når Com2gether behandler personopplysninger på vegne av kunden:
I tilfeller der Com2gether behandler personopplysninger på vegne av Kunden skal partene inngå en separat databehandlingsavtale om behandling av personopplysninger som Com2gether utfører på vegne av kunden.

Supportavtale – Vilkår og betingelser

De til enhver tid, gjeldende vilkår for supportavtaler for kasseløsninger

Tjenestebeskrivelse

Supporttjenesten omfatter bistand og hjelp i forbindelse med problemer med hardware og software. Tjenesten driftes med telefonsupport og fjernhjelp. Etter avtale utføres teknisk support på kundens lokasjoner.

Produkter som omfattes av avtalen:

  • POS software (PCKasse eller HiP) levert av Com2gether AS
  • Skjerm, PC, og annet POS-utstyr levert av Com2gether AS
  • POS-utstyr som er godkjent etter denne avtale

Tjenester som ikke omfattes av avtalen:

  • Support av opplærende art
  • Installasjon av hardware
  • Installasjon av software
  • Support av nettverksrelaterte tjenester (VPN-tjenester)

Leverandørs forpliktelser

Com2gether AS forplikter seg til å ha tilgjengelige ressurser for bistand og support i kontortiden (08:00 – 16:00 mandag-fredag). Samtidig skal det til en hver tid være tilgjengelig webbaserte hjelpemidler og meldingstjenester. Com2gether AS skal også ha tilgjengelig opplæringsvideoer og brukermanualer til avtalekunder på nettsiden.

Com2gether AS har ikke ansvar for eventuelle direkte og indirekte tap som kunden eller tredjepart påføres som følge av feil i systemet og dokumentasjonen eller som resultat av installasjon av nye versjoner og/eller feilaktig bruk av innlagte systemer. Det samme gjelder for feil som forårsakes av utenforliggende forhold som strømbrudd, lynnedslag, statiske utladninger m.v. Eventuell erstatning er under enhver omstendighet begrenset oppad til innbetalt årlig vedlikeholdspremie.

Kundens forpliktelser

Kunden forplikter seg til å holde utstyret oppdatert og gjennomføre normalt vedlikehold. Vi setter som krav at kunden holder systemet og eget personale oppdatert på følgende områder:

  • Oppdatert anti-virus.
  • Oppdatert Windows operativsystem.
  • Ikke installere tredjeparts programvare som ikke er godkjent av Microsoft.
  • Gjennomført brukeropplæring av alle som bruker løsningen.
  • Fungerende automatisk backupløsning på annen lokasjon dersom ikke kunde tegner backupavtale med Com2gether AS.

Melding og håndtering av support og servicetjenester

Alle tjenester finnes på våre nettsider slik at henvendelser til enhver tid er tilgjengelig for våre kunder. Alle support- og servicehenvendelser meldes via vårt kundesenter eller til vår supporttelefon 950 50 200 mellom klokken 08:00 - 16:00 på hverdager. Vakttelefon er betjent fra 16:00 - 22:00 på hverdager, og fra 09:00 - 22:00, lørdag og søndag. Henvendelser til vakttelefon gjelder kun driftskritiske henvendelser, alle andre henvendelser vil bli fakturert med timepris for konsulenttjenester.

Varighet og oppsigelse

Avtalen trer i kraft når begge parter har signert avtalen eller Kunden har tatt tjenester omfattet av avtalen i bruk. Avtalen har en varighet på 12 mnd. Avtalen forlenges med 12 måneder automatisk dersom avtalen ikke sies opp. Oppsigelsestiden er 3 måneder.Avtalen gjelder for leveranse av avtalte tjenester i avtaleperioden. Dersom Kunden trer ut av avtalen før avtalen utløper, erstattes ikke kontraktsverdien i resterende avtaleperiode.